Rewitalizacja Chłodnej znów w prasie …

… przy okazji artykułu o zmianach w naszej okolicy (bliższej i dalszej).  W dalszej części tekstu również miła wzmianka o naszych osiągnięciach na Chłodnej 20. 

http://www.polskatimes.pl/warszawa/80754,ulice-chlodna-i-zelazna-stana-sie-wizytowka-woli,id,t.html

Nowy Feniks – zapowiada się bardzo elegancko.

Natomiast co do przyszłości samej Chłodnej – nadzieja miesza się z obawą.

Pomińmy fakt, że remont ulicy przed, a nie po, budowie budynków, które mają ją przywrócić do życia wydaje się zaczynaniem procesu od końca, a nie od początku. Przecież podczas budowy to domniemane cacko zostanie rozjechane przez ciężarówki i inny ciężki sprzęt. Ale mniejsza o to.

Nurtuje mnie co innego.

Chciałbym wierzyć, że autorzy artykułu nie mylą się, kiedy piszą o planach odnowienia ulicy, a nie jej zastąpienia nową, lepszą kopią. Jak ma to miejsce na Krakowskim Przedmieściu. Tam wyrwano spod asfaltu oryginalny bruk, stare tory tramwajowe, a wszystko wyłożono chińskim granitem. Tu zachowała się prawie kompletna posadzka ze skandynawskiego granitu. Tory- mimo, że wymagają uzupełnień, są na długich odcinkach sprawne, czego dowiódł tegoroczny festyn, na którym ciągnięty przez konie wagon kursował po nich od siedziby straży pożarnej aż do Żelaznej. 

Miałem okazję rzucić okiem na studium rewitalizacji ulicy i przeraziło mnie, że przewidziano w nim jeden tor – bynajmniej nie oryginalny, bo dostosowany rozstawem osi do dzisiejszych tramwajów. Drugi ma być usunięty. Przecież to w takich szczegółach, jak szerszy – carski – rozstaw osi, zawarta jest historia miejsca. 

Wg. studium ulica ma obfitować w rozliczne zwężenia i poszerzenia, zatoczki, etc. Stare krawężniki, wjazdy do nieistniejących budynków, mogą zostać „zmodernizowane”. Znów ryzykujemy utratę wiele mówiącego o przeszłości tego miejsca oryginału, na rzecz atrapy.

Jeżeli wytyczne do przetargu mają pochodzić z tego opracowania (Koncepcja dla zadania inwestycyjnego ‚Rewitalizacja ul. Chłodnej’, Studio KA), to jestem pełen obaw. 

Może ktoś wie, jakie są wymogi anonsowanego przez wiceburmistrza Marka Lipińskiego przetargu na „projekt przebudowy arterii”?

I jeszcze jedno – czy tu rzeczywiście musi jeździć tramwaj konny?!
Ze strony http://tramwar4.republika.pl/twkonne.html wiem, że jeździł tu taki, ale w okresie świetności ulicy jeździł już tramwaj elektryczny:

tramwaj-1tramwaj-5tramwaj-2tramwaj-3




tramwaj-4tramwaj-6

Reklamy

Komentarze 2 to “Rewitalizacja Chłodnej znów w prasie …”

  1. naszaStolica Says:

    również uważam, że na Chłodnej powinny jeździć tramwaje elektryczne, w tym zabytkowa linia turystyczna. Pozdrawiam!
    PS. Kiedy kamienica odzyska ostatnie piętro?

  2. SAWA Says:

    Na to zdjęcie sąsiedniej kamienicy Chłodna 24 jeszcze nigdzie nie natrafiłam http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/25485 może was zainteresuje.
    Pozdrawiam
    Urodzona na Chłodnej 20.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: